We proberen allemaal zo gezond mogelijk te leven, want er is niets zo belangrijk als je gezondheid! Supermarkten spelen daar slim op in en gaan mee in de trend van superfoods, koolhydraat-arm, gluten- en suikervrije producten en nog veel meer.Zo heeft de Albert Heijn een tijd terug meer dan 100 nieuwe gezonde producten aan hun assortiment toegevoegd waaronder courgette pasta én bloemkoolrijst!
bloemkoolrijst

Bloemkoolrijst is een mooi alternatief voor rijst of couscous. Het bestaat voor 100% uit bloemkool dus je eet automatisch meer groenten en het bevat veel minder koolhydraten dan gewone rijst. Prima in te passen in een gezonde levensstijl dus, ook fijn als je bijvoorbeeld wilt afvallen! Sarah en ik maakten trouwens al eerder een pizza met bloemkool als bodem!

Natuurlijk kun je de bloemkoolrijst ook zelf maken. Het enige wat je dan hoeft te doen is de bloemkool in de keukenmachine fijn te malen. Waarschijnlijk doe ik dat de volgende keer, want nu betaalde ik 1.99 voor 400 gram, en waarschijnlijk is het goedkoper om zelf een bloemkool te kopen. Maar voor wie zo min mogelijk moeite wil doen in de keuken en snel klaar wil zijn, is dit natuurlijk prima!

Ik wilde een recept wat ik zelf graag maak, nóg gezonder maken. Daarom heb ik mijn “eigen” recept voor couscoussalade aangepast naar de variant met bloemkool.

Dit recept is ideaal voor als je weinig tijd hebt maar wel zin hebt in een voedzame en gezonde maaltijd.

Wat heb je nodig?

* 400 gram bloemkoolrijst
* olijfolie
* 175 gram kip
* 1 gele paprika
* 2 tomaten
* Ras el Hanout kruiden
* Kerriepoeder
* Paprika poeder (pittig)
* Halve komkommer
* 10 gedroogde abrikozen
* granaatappelpitjes

Bloemkoolrijst

Stap 1:
Bak de kip in de pan, met wat olie en paprikapoeder en kerriepoeder naar smaak. (Zoals je op de foto kunt zien ben ik een beetje uitgeschoten met de olijfolie…da’s dan weer iets minder gezond!)
Snijd ondertussen alvast wat van de koude ingrediënten.
Bloemkoolrijst
Stap 2:
Voeg de paprika nog toe aan de kip en bak deze 1 a 2 minuutjes mee.
Bloemkoolrijst
Stap 3:
Zorg dat alle koude ingrediënten: de tomaat, komkommer, granaatappelpitjes en abrikozen, bij elkaar in een grote schaal komen.
Bloemkoolrijst
Stap 4:
Voeg de kip en de paprika toe aan de koude ingrediënten zodat je de pan vrij hebt voor de bloemkoolrijst.
Bloemkoolrijst

Stap 5:
Bak de bloemkoolrijst op een middelhoog vuur 1 á 2 minuten beetgaar. Voeg ook de Ras el Hanout kruiden toe naar eigen smaak. Ik gebruikte een volle theelepel.
Bloemkoolrijst

Stap 6: 
Voeg de bloemkoolrijst toe aan de rest van de ingrediënten en voeg eventueel nog zout en peper naar smaak toe.

Bloemkoolrijst

Stap 7:
Eet smakelijk!
Bloemkoolrijst
Natuurlijk kun je hier veel mee variëren. Je zou ingrediënten weg kunnen laten maar natuurlijk ook toe kunnen voegen zoals bijvoorbeeld: Feta, munt, rozijnen, dadels, avocado, olijven, noten etc.

Hopelijk heb ik je kunnen inspireren om een keer te koken met bloemkool als basis.

Liefs,

Sophie