De afgelopen drie weken heb ik samen met mijn vriend en zijn broer rondgetrokken door Vietnam. De route: van Noord naar Zuid. Het was echt een geweldige reis. Vietnam heeft prachtige landschappen, heerlijk eten, super vriendelijke mensen en een mooie cultuur (zo hebben de dames de broek aan in huis ;)). De drie weken zijn voorbij gevlogen! Zo ben je nog bezig met de voorbereiding op je reis en zo ben je weer boodschappen aan het doen in de Albert Heijn… Maar gelukkig hebben we de foto’s nog! De hoogste tijd dus om terug te blikken naar onze geweldige reis door Vietnam! Hierbij het uitgebreide fotoverslag.

Hectisch Hanoi

Na een hectische heenreis (geen zitplaatsen door een overboekte vlucht en bijna onze aansluitende vlucht in China gemist door vertraging…) stonden we met onze backpacks eindelijk op de luchthaven van Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. De reis was begonnen! Gelijk maakten we kennis met het enorme drukke verkeer in de stad. Overal toeterende brommers, die bovendien alles (maar dan ook écht alles) achterop vervoeren: van hele families, koelkasten tot dode varkens… De weg oversteken in Hanoi is wel met gevaar voor eigen leven, ik heb wat angstzweet uitgestaan! We hebben verder genoten van de barretjes en restaurants in de stad. Een halve liter bier kost maar 60 cent!! En voor een lekkere maaltijd waren we maar een euro kwijt. Helaas voor ons lange Nederlanders waren er geen stoelen, maar kleine krukjes om op te zitten.

Backpacken in Vietnam

In Hanoi loopt de spoorlijn dwars door de straten!

Prachtige rijstvelden in Sapa

Met de nachtbus vertrokken we richting Ta Van, een klein plaatsje vlakbij Sapa en ongeveer 350 km ten noorden van Hanoi. Het zijn echte ligbussen, dus zitten ‘zit’ er niet in. Zelf paste ik prima in de stoel, maar de mannen zaten iets minder comfortabel. In dit bergdorpje Ta Va wonen trouwens nog diverse bergstammen, waaronder het Muong volk, gekleed in prachtige gekleurde gewaden. Ook de natuur in Ta Van was echt adembenemend: idyllische groene heuvels vol met rijstvelden. We waanden we ons echt in een ansichtkaart!

Op een minuut lopen van onze homestay in Ta Van, kwamen we dit adembenemende uitzicht tegen.

Natuurlijk zijn we ook gaan hiken. Warm, pittig en heel erg indrukwekkend! Onze gids, een Muong dame, leidde ons door de rijstvelden en liet ons het lokale leven zien.

Ninh Binh provincie

Vanwege de tijd hebben we Halong Bay geskipt Heel jammer! Maar we zijn wel naar de Ninh Binh provincie gegaan. Hier zijn ook gigantische karstbergen te vinden. Ninh Binh wordt ook wel ‘Halong Bay op het land’ genoemd. Alhoewel ‘land’, we zijn onder andere met een roeibootje door de Ngo Dong rivier gevaren langs de indrukwekkende zandsteenbergen.

In Ninh Binh vind je diverse pagoda’s en tempels met prachtig uitzicht over de omgeving.

Onze gids liet tenslotte zijn dorp zien. Onderweg wilden alle kinderen met ons op de foto en mochten we een kijkje nemen bij een ritueel om de god van het dorp te eren!

Phong Nha Ke-Bang National Park

Tijdens onze voorbereidingen waren we het over een ding eens: het Phong Nha-Ke Bang National Park moet op de must-see lijst! Het national park staat op de UNESCO werelderfgoedlijst bestaat uit meer dan 300 (ontdekte) grotten midden in de jungle.

We hebben hier de gaafste tour van onze reis gemaakt. We zijn twee dagen door het regenwoud gaan hiken. Met als hoogtepunt het zwemmen in grotten, met alleen een hoofdlamp als verlichting. Wat een ervaring! ‘s Avonds sliepen we in tentjes aan de oever van de rivier. Na een heerlijke barbecue en een paar glazen rijstwijn onder een prachtige sterrenhemel vielen we met het geluid van de waterval (en gezoem van muggen) op de achtergrond in slaap.

Historisch en culinair Hoi An

Ik ben helemaal verliefd geworden op Hoi An. In dit historische stadje met Franse allure kun je namelijk heerlijk eten én je eigen kleding laten maken. Dat laatste kon ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan. In totaal heb ik drie zijden jurkjes laten maken, waarvan een kopie van een Chanel jurkje *love it*. Ook mijn mannelijk gezelschap heeft kleding laten maken: een driedelig pak inclusief handgemaakte leren schoenen. En dat alles tegen een zeer schappelijke prijs! In Hoi An vind je ook overal heerlijke restaurantjes en barretjes. Bovendien zijn alle straten versierd met honderden lampionnen, echt een prachtig plaatje!

Phu Quoc Island

Van Hoi An vlogen we naar Phu Quoc, een eiland aan de westkust van Vietnam. Eenmaal aangekomen viel het weer echt enorm tegen! Wind en regen, kortom echt regenseizoen. Tussen de buien door hebben we het eiland verkend met de scooter. Naast watervalletjes, zijn we naar een gevangenis geweest waar de Amerikanen de Vietcong tijdens de oorlog op de meest gruwelijke manieren hebben gemarteld… Van tanden uit de mond slaan met een hamer tot het levend koken van de gevangenen. Helaas was dat niet het enige nare tijdens ons bezoek. Frank kreeg voedselvergiftiging en moest met spoed in het lokale ziekenhuis worden opgenomen! Paul en ik waren op pad toen het gebeurde. Eenmaal terug in het hotel schrokken we ons rot! We schrokken nog meer in het ziekenhuis zelf. Ik heb nog nooit zo’n smerige boel gezien! Het voelde echt als een filmset van een horrorfilm. Gelukkig werd Frank dezelfde avond uit het ziekenhuis ontslagen en kon hij verder uitrusten in een schoon bed in ons hotel.

Ho Chi Minh City

Onze laatste bestemming in Vietnam was Ho Chi Minh City, het voormalig Saigon. De stad heeft een hele andere vibe dan de rest van het land. Het is veel internationaler georiënteerd en is ook een stuk groter dan bijvoorbeeld Hanoi. In Ho Chi Minh zijn we onder andere naar het War Remnants Museum geweest. Het museum is niet groot, maar geeft wel een goed beeld wat de Vietnamezen hebben moeten doorstaan tijdens de oorlog. In de expositieruimten troffen we veel foto’s en verhalen, maar ook tentoongestelde bommen, oude munitie en mismaakte baby’s (door het gif van de Amerikanen) op sterk water…. Ik werd echt misselijk tijdens het bezoek. Verder heeft Chi Minh niet enorm veel bezienswaardigheden, maar wel veel lekkere eettentjes en barretjes. Daar hebben we dan ook dankbaar gebruik van gemaakt, we hebben er echt heerlijk gegeten tussen de locals!

De tijd is echt voorbij gevlogen! Vietnam is een prachtig land met een nare geschiedenis, maar daar merk je echt helemaal niets meer van bij de bevolking. De mensen zijn zo vriendelijk en de natuur is prachtig! Super gaaf om gezien en meegemaakt te hebben! Ik ben benieuwd welk land we volgend jaar gaan ontdekken. Maleisië of Cambodja misschien? We zullen zien!

IMG_1546Het Ho Chi Minh plein

Indoor markets met allerhande kruiden en eten. En lekker slapen op de brommer!

Ons hotel in District 1 met zwembad op het dak. En heerlijk eten in het centrum.